Co to jest nieuczciwa konkurencja w reklamie? Jakie wyglądają jej objawy?

przez | 10 lipca 2021
Jeśli reklamujemy jakiś produkt trzeba pamiętać o tym, aby w tym zabieganiu o klientów nie przesadzać z przekraczaniem pewnych granic. Chodzi tu o ewentualny czyn nieuczciwej konkurencji, za co może grozić sprawa sądowa. Pozew taki mogą wnieść inne firmy, jakich interesy mogły zostać naruszone. Na czym to polega i w jaki sposób się przed tym bronić?

Prawo autorskie
Nieuczciwa konkurencja w reklamie ma miejsce wtedy, kiedy działa się wbrew prawu lub też przyjętym dobrym obyczajem. Można też o niej mówić, gdy naruszamy interesy innej firmy. Ustawa precyzująca temat, jakim jest zwalczanie nieuczciwej konkurencji, w dokładny sposób precyzuje co może być uznane za taki czyn – https://www.jwp.pl/uslugi/zwalczanie-nieuczciwej-konkurencji/nie konkretnych artykułów. Chodzi szczególnie o tytoń, napoje alkoholowe czy niektóre leki. Może też być tak, że osoba reklamująca własne towary tak manipuluje przekazem, że maskuje reklamę zakazaną pod formą reklamy dozwolonej. Natomiast takie praktyki także są nieuczciwą konkurencją, bo są sprzeczne z dobrym obyczajem.

Niedozwolona jest również reklama, jaka mogłaby wprowadzić w błąd klientów. Mowa o informacjach szczególnie odnośnie ilości, zawartości, sposobu wykonania wykonania, jakości ale również zastosowań danego produktu. Nie wolno również w reklamie odwoływać się nadmiernie do uczuć klienta, chodzi o wywoływanie strachu, czy wykorzystywanie tego, że dzieci są łatwowierne. Wchodzenie w prywatną sferę ludzi, czyli przykładowo nagabywanie jest również zabronione – .

Pewnymi ryzykiem okazać się także reklama porównawcza, dopuszczalna jest ona od 2000 roku w Polsce. Jednak nie powinna odchodzić od przyjętych dobrych obyczajów. Nie powinna ona przekazywać nieprawdy. Musi porównać konkretne artykuły w sposób rzetelny oraz obiektywny, jak też mówić o cechach, które da się sprawdzić. Nie można też dopuścić do sytuacji, w której klient będzie miał problemy z rozróżnieniem towaru z reklamy od tego, do jakiego się go porównuje. Nie powinno się na pewno w tym kontekście dyskredytować towarów czy usług konkurencji, ani robić ich imitacji. Tworząc reklamę trzeba liczyć się z tym, że ktoś może nas oskarżyć o plagiat. Pamiętać w związku z tym należy, że prawa autorskie w sieci również obowiązują. Niektóre osoby bowiem o tym istotnym fakcie zapominają.

strona źródłowa:

strona źródłowa: https://www.jwp.pl/